מכתב פתוח לברונו לנדסברג, מייסד חברת "סנו"

בעקבות הראיון במגזין G  בגלובס עם ברונו לנדסברג

ברונו שלום,

קראתי את הראיון שנתת לגלובס עם הכותרת שהבטיחה רבות:

"לא ייתכן שאדם שעובד לא יכול לפרנס את משפחתו בכבוד"

וכותרת המשנה בישרה אודות הקפיטליסט שהיה שיאן השכר במשק בשנות השמונים, אשר התפכח כיום וקורא לצדק חברתי:

"הפערים החברתיים גדולים מדי וזה נובע מהמשכורות הלא נכונות שישנן בארץ, לא ייתכן שאדם שעובד לא יכול לפרנס את משפחתו בכבוד. צריך לחלק את השכר בצורה הוגנת יותר בין כל הדרגים, מנהלים ועובדים, כדי שלא יהיה פער גדול כל-כך. המשכורות למנהלים הן דבר בלתי נסבל, על אחת כמה וכמה כשיש מפעלים שלא מרוויחים. מי שלא יכול לשלם משכורות, שלא יחזיק את המפעל על חשבון קיצוץ לעובדים; לפעמים יותר הוגן לסגור אותו".

קראתי את הכתבה הזו לפני מספר שבועות ועדיין לא נרגעתי ממנה, הראיון הזה יושב בראש שלי ולא עוזב משום שהפער העצום בין האמירה היפה הזו, לבין כל מה שנאמר בשאר הראיון, לא נותן מנוח ודורש לקבל הסברים ולכן אני כותב לך את המכתב הזה.

כי חוץ מהאמירה הזו, אשר היתה שולית בראיון, והעורך רק החליט לברור את המוץ מן התבן, הראתה כמה היא רחוקה מתפיסת העולם שלך, אשר כנראה נשארה דומה לתפיסתך מלפני 30 שנה. וזה כל כך חבל, כי אתה, בגילך המחכים, עם הניסיון והתובנה האנושית המצטברת, יכולת לשמש בראיון הזה כמורה דרך, מנטור, עבור תעשיינים ובעלי עסקים רבים, אפילו התפכחות בסוף הדרך יכולה לעורר השראה ואינה מאוחרת מדי.

אולם קריאה נוספת של הדברים שאתה אומר סותרים כל מכל את התובנה הזו בדבר שכר הוגן, אחריות חברתית וסביבתית, ערכים משותפים עם הקהילה- הלקוחות, ובעיקר- חזון שיוצר ערך מוסף לחברה ולא עוד דרך להגשים את החלום הצר, אם כי בהחלט חוקי ומקובל, להגדיל את ההתעשרות המשפחתית.

ממה נתחיל? מהחזון. החזון שלך היה- "סנו בכל בית". וכעת האתגר הוא: "סנו בכל בית בעולם".

זהו חזון של העולם הישן. עומדת מאחוריו תפיסה ישנה המסתכלת רק על מטרות החברה, האומרת משהו בסגנון- כשיהיה מוצר בכל בית- נרוויח הרבה, נגדיל את קופת ההתעשרות. אה, כן, גם הלקוחות ייהנו מהמוצרים והרי לכם עיסקה משתלמת לכולם.

האינסטינקט המיידי שלי לחזון הזה היה להוציא את כל המוצרים של סנו מהבית שלי ולהחליפם במוצרים של חברות אחרות כמו ניקול ויעקובי. ומה קרה? עדיין הבית נקי, גם בלי סנו.

סנו תיכנס אלי הביתה מחדש כשהיא תגדיר את החזון שלה מתוך רצון לייצר ערך מוסף עבור האנושות. עם הטכנולוגיה של היום, סנו יכולה להרשות לעצמה, בזכות האימפריה שיצרה, להשקיע בשינוי כל קו המוצרים שלה ויצירת חומרי ניקיון ידידותיים לסביבה. שתביא בשורה חדשה לידיים שמנקות, לגוף שסופג את הכימיקלים, ותעמיד חזון חדש של מוצרי ניקוי.

לחילופין, סנו תיכנס אלי הביתה אם תגדיר שהמטרה שלה היא לעזור ללקוחות שלה ליהנות מהחיים בבית ובסביבה ומתוך הגדרה זו תוכל לייצר מוצרים חדשים פורצי דרך וחדשניים שיגדירו מחדש את תחזוקת הבית ונקיונו.

כל עוד החזון תקוע על הסתכלות בשורה התחתונה של הרווח שלה- אני לא משתתף בחגיגה שלך.

נמשיך מהתרומות המתוארות בכתבה. אחריות חברתית זה כבר פסה. לתת כמה שקלים לגופים מסוימים ולקוות שבכך אפשר לסמן וי על נתינה לקהילה, כבר לא מספק. גם אני שנה שעברה תרמתי המון ואני בטוח שבמונחים של אחוזים מתוך הכנסה, תרמתי פי כמה מהתרומות שלך ועל זה אף אחד לא כתב בעיתון, גם לא עשיתי את זה כדי שיכתבו אלא משום שהתרומה הזו באה מתוך ליבת העשייה שלי ולא כחלק של מעשר או דרך אחרת לקבל פרסום אוהד של לקוחות.

תרומה אמיתית לקהילה, למקרה שאתה מוכן להקשיב להתפתחויות של העשורים האחרונים, אינה להיות נדבן, אלא להגדיר את הנתינה שלך, את השליחות שלך כמקור המוטיבציה והרצון של החברה להיות מי שהיא. לא בצד, לא פרומיל אחוז, אלא במרכז העשייה, במרכז המוצרים, במרכז הפיתוח והיצירה.

ולסיום, אתה מתלונן על כך שהמדינה! כן, המדינה! לא מאפשרת לך לתת לעובדים שלך. שאתה באמת רוצה אבל הבירוקרטיה מסבכת את העניינים, נו באמת! לולא החוקים האלו מצב העובדים היה בכי רע, החוקים האלו באו להגן מפני אנשי עסקים ובעלים שלא מכבדים את האדם היוצר, אתה הראשון שצריך להבין זאת, ממרום גילך. נכון שלעיתים החקיקה המוגברת יוצרת מצבים אירוניים, כאלו שבהסתכלות צרה, פוגעים דווקא ביכולת של המעביד לתת לעובד, אולם בפריזמה רחבה יותר החוקים האלו מגנים ומאפשרים לעובד רשת ביטחון מפני מעסיקים לא הגונים.

יש לך את היכולת לתקן, מה שלאחרים כבר אין, לקרוא לחשיבה מחודשת, כזו שלוקחת בחשבון את טובת הסביבה והקהילה כסיבת הסיבות לקיומה של חברת סנו, ואז, אתה תראה, שהעיסקה משתלמת לשני הצדדים, כי ברגע שתגדיר חשיבה עם ערך מוסף, תמצא כלים ודרכים פורצות דרך להגיע ללב האנשים ואז סנו תהיה בכל בית, אבל אותך זה כבר לא יהיה מעניין, כי אתה תהיה מאושר שנתת משהו חשוב יותר, הענקת מתנה לאנשים שישתמשו במוצרי סנו, שיפרת את איכות חייהם, את סביבתם, ובכך הפכת אותם למאושרים יותר. אז גם סנו תיכנס אלי בחזרה בשמחה הביתה.

שלך

גיא אורן, יועץ ארגוני מנטלי

כתיבת תגובה