Better Skills, Better Lives, Better Jobs

מהי למידה משמעותית?

בפוסט קודם בנושא כתבתי מה הקשר בין ניהול הומני ולמידה משמעותית.

מזמין אתכם לקרוא שוב, כי הפעם אעמיק בהגדרת הלמידה המשמעותית, מדוע היא חשובה כל כך ובמה היא שונה מהלמידה הקודמת.

זה מזכיר לי שנכנסתי פעם לבית חכם, עם כל הגאג'דטים הנחמדים, בסגנון מאיר אריאל- "הדלתות מנחשות אותי", וחשבתי האם זה אומר שהבית שלי טיפש?

כמובן שלא, כי החוכמה של הבית האחד אינה מעידה על טיפשותו של הבית האחר, אלא על דרך אחרת של צורת חיים, אפשר לקרוא לזה מותרות (משפט זה ייבחן בעוד 20 שנה אם הוא טיפשי או לא) לעומת הלמידה המשמעותית, שהיא לא משהו נחמד שיהיה בנוסף, ואפשר להסתדר בלעדיו, אלא צורך הנובע משינויים אדירים שהביא עימו האינטרנט על האנושות ודרך החשיבה של אנשים, דרך קבלת החלטות והלימה ערכית. אין זה אומר שהלמידה הקודמת היא לא משמעותית, אלא היא ענתה על צורך אחר שכבר אינו קיים.

ומהו הצורך החדש?

לפי ה OCDE  הכישורים הנדרשים כיום לעובד שונים בתכלית מהצרכים שאפיינו את החברה האנושית רק לפני כמה עשורים בודדים. אם בעבר, הדרישות לעבודה היו ביצוע לפי הוראות ופעולות החוזרות על עצמן, או במקרה האתגרי יותר, לעקוב אחר הוראות שאינן שגרתיות אולם עדיין המרכז הינו היכולת לבצע הוראות, כיום אנו רואים שהדרישות השתנו ללא הכר לסביבת עבודה לא שגרתית, ליכולת ניתוח יצירתית ולעבודת צוות משותפת שבה כל אחד מביא את החוזקות שלו וביחד מייצרים שלם הגדול מסך חלקיו.

הכישורים החדשים

אם הלמידה הישנה התאימה לדרישות החיים, כיום היא כבר לא מכינה את האדם להתמודדות עם חייו- הן בשעות הפנאי והן בשעות העבודה, הן בהיותו לעצמו, והן בהיותו בעל אחריות אזרחית. הלמידה המשמעותית שונה לגמרי בכל הפרמטרים מהלמידה הישנה, לא מדובר כאן במתודה חדשה, אלא בגישה אחרת.

במקום למידה המבוססת על הקשבה וישיבה במקום, נדרשת למידה של מעורבות, משימתיות וגמישות למרחבים שונים, במקום למידה שצריכה להספיק חומר, נדרשת למידה שהאדם במרכז ושהוא עובר תהליך של הבנה, במקום תפיסה של מורה כמנהל כיתה, נדרשים מורים שמנהיגים כיתה, במקום חוכמה שנמסרת מהמורה לתלמיד, נדרשת חוכמה שנוצרת על ידי המשתמש, במקום תוכניות לימודים אחידות, נדרש גיוון עמוק ומכיל, במקום למידה שרואה את השונות כמכשול, נדרשת למידה המבינה ששונות תרבותית ומחשבתית היא הון. במקום למידה של שינון, הכישורים הנדרשים כיום מחולקים לשלושה תחומים:

דרך חשיבה: יצירתיות, חשיבה ביקורתית, פתרון בעיות, קבלת החלטות ולמידה

דרכי עבודה: תקשורת ועבודת צוות

כלים לעבודה: טכנולוגיה, אוריינות במידע

מה זה אומר לגבי הכשרת מורים?

המשמעות של שינויים אלו היא שהמורים נדרשים כעת לסל כלים חדש כדי להישאר רלוונטים. בדיוק כשם שמנהלים נדרשים למיומנויות חדשות, שאני קורא להם מיומנויות הומניות, כדי להעצים את העובדים, את הארגון, כדי שהארגון יישאר רלוונטי.

כדי להיות מורה המסוגל ללמד למידה משמעותית, עליו להתמחות בנושאים הבאים:

מורה צריך להיות מנחה, מעצים וסוג של מנטור עבור תלמידיו, הוא צריך הבנה עמוקה לגבי איך מתבצעת למידה ואיך תלמידים מוצאים את כישוריהם ומה מוביל אותם ליזום, מורה צריך לשים את התלמיד במרכז ולא את תוכנית הלימודים במרכז.

המורה צריך לדעת להעביר את הנושא שהוא מלמד בדרכים מגוונות ולהיות מסוגל לאמץ מתודות שונות ואם צריך- לשנות תוך כדי תנועה כדי לייצר למידה משמעותית

מורה נדרש לרפרטואר עשיר של אסטרטגיות הוראה, היכולת לשלב בין גישות ואת הידע מתי ואיך להשתמש במתודה מסוימת ובאסטרטגיית למידה

מורה צריך לבצע רפלקציה על שיטות העבודה שלו על מנת ללמוד מנסיונו ולהשתפר, עליו לשאול שאלות כגון: כיצד אני יודע זאת? האם אוכל למדוד בדרך אחרת? האם אני יודע כיצד מורים אחרים בבתי ספר אחרים עושים זאת?

מורה צריך לדעת לעבוד בשיתוף: עבודה עם מורים אחרים, עם מומחים, באותו בית ספר או מבית ספר או ארגון אחר, ברשת של עבודה מקצועית משותפת עם הנחיית מנטור של מורה אחר

על המורה לרכוש ידע טכנולוגי רב וידע להשתמש בטכנולוגיה לטובת למידה משמעותית גם כדי לשדרג את הלמידה וגם כדי להשתמש בטכנולוגיה למידע אודות למידת התלמיד

מורה צריך מרחב לעצב, להוביל ולנהל את תכנון הסביבה הלימודית, בשיתוף עם אחרים.

כל אלו הם כישורים חדשים או משודרגים שעל המורה ללמוד, כדי לבוא וללמד למידה משמעותית.

ראו את הסרטון  כיצד הכשירו את המורים בסניגפור להיות אנשי מקצוע המסוגלים לתת מענה לתלמידים במאה העשרים ואחת. התרבות שונה אולם העקרונות זהים.

 

הקשר הוא ישיר, בין הוראה, למידה, ניהול, עבודה.

הנה טבלה שמראה את הקשר ההדוק בין תחומים אלו: (ראו קישור לאתר שממנו נלקחה הטבלה)

Better Skills, Better Lives, Better Jobs

אושר והשכלה

ככל שלומדים יותר, סיכוי גבוה למצוא עבודה טובה יותר.

למידה ועבודה

כך היה תמיד, אולם כעת נוסף ממד חדש- המימד של הדרישות של המאה ה 21, תלמיד שילמד למידה משמעותית יקבל כלים להצליח בחיים ולהיות אדם מאושר ואזרח טוב. חברה שתדע לחנך את כל צעיריה ללמידה משמעותית, תהיה חברה מאושרת.

מנהל שיידע לתת מענה לעובדים הצעירים שלו, יוביל אותם להיות צוות מנצח.

 

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s