עובדים או שותפים? הסיפור של פלאפון כמקרה מבחן

פסק הדין שניתן בשבוע שעבר בעניין זכות התארגנות עובדים בחברת פלאפון, מרתק ומהווה מסמך חברתי- ארגוני של מצב הזכויות והחובות של עובדים ומעסיקים בישראל בשנת 2013.

עיקרו של פסק הדין קובע כי זכות ההתארגנות הראשונית גוברת על זכות חופש הביטוי והקניין של המעסיק ולכן חל איסור מוחלט על מעסיק להביע עמדה בעניין התאגדות עובדיו בכל צורה שהיא. בפסק הדין המלא המצורף כאן לעיונכם ניתנות גם הנחיות ספציפיות (בעמ' 67, סעיפים 83-84) ליישום החלטה זו.

סטיב אדלר, נשיא בית הדין הארצי לעבודה לשעבר, כתב במאמרו מהן הסיבות שבשלן מתנגד המעסיק להתארגנות עובדים:

א.      מנקודת מבטו של המעסיק הלא מאורגן, נסיונות של עובדיו להתארגן מהווים, על פי רוב, איום על פררוגטיבת הניהול שלו ועל עצמאותו במפעלו.

ב.      מעסיקים רבים רואים בהתארגנות עובדים מעין "הפרת נאמנות" למפעל, ומסר של חוסר אמון או חוסר הערכה להנהלת המפעל ולפועלה במשך השנים למען העובדים

ג.       הנהלת המפעל חוששת כי הישגיו של ארגון עובדים ייקרו את עלות כח האדם במפעל.

ד.      ישנם מקרים בהם נציגי ארגון העובדים או ועד העובדים נתפסים כלוחמניים או כבלתי מתפשרים בעיני הנהלת המפעל"

מתוך: סטיב אדלר, התארגנות עובדים בישראל: מגמות, היבטים משפטיים ומדיניות.

יש גרעין של אמת בחששות כמו תחושה של לוחמנות וחוסר אמון, במיוחד למשל אם רואים את הנאום של מוביל מאבק העובדים בפלאפון מיום 3.1.13, איתמר אביטן:

בין היתר הוא אומר בנאום:

"אני מתרגש לראות מה זה כוח מאורגן, וכמה כוח יש לנו… הוא חשב (הכוונה לשאול אלוביץ'- יו"ר הדירקטוריון) שאנחנו שניים והוא לא האמין שאנחנו מאות אלפים… בשולחן ההסתדרות מתחיל הצדק החברתי האמיתי… רק העובדים ידאגו לעצמם, לא גיל שרון (המנכ"ל) לא שאול רק אנחנו נדאג לעצמנו… אני אומר לך גיל שרון ושאול אלוביץ'- אנחנו לא מפחדים , אני לא מפחד ממך."

ראו את הסרטון בן 3 דק' מההפגנה:

אולם השאלה הנשאלת מדוע עובדי פלאפון הגיעו למצב הזה מלכתחילה?

הנהלה vs עובדים

הנהלה vs עובדים

רוצה לומר שהחששות שמעלה סטיב אדלר הן התוצאות של צורת ניהול אשר רואה בעובדים מכשיר ולא שותפים. הנה למשל דוגמא לראייה מסוג זה, ציטוט של עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר:

"להגיד למעסיק שאין לו זכות להביע דעה? מי בנה את העסק? העובד? אי-אפשר לבנות את עקרונות האיזון בין זכויות המעסיק לזכויות העובד על סמך מעסיק מסוים שעשה שגיאה. לדעתי בית הדין הארצי פועל בחוסר סמכות. הוא לא יכול להגיד לי לא להביע דעתי."

החשיבה הזו מובילה להתנגדות והחשש מהתארגנות עובדים ועומדת בניגוד גמור לתפיסת הניהול ההומני אשר רואה בעובדים שותפים מלאים בהצלחה.

בבלוג הזה אני כותב על תפיסת הניהול ההומני אשר אחד מחלקיה העיקריים הינם ההתיחסות לכל השותפים בארגון. ניהול הומני רואה בכל העובדים שותפים ליצירת ההצלחה וכדרך התנהלות נכונה למימוש הפוטנציאל הארגוני והאישי. ראו כאן הרחבה על המודל.

שותפות

קראו כאן את אחת הרשימות הראשונות שכתבתי בנושא של שפת הניהול ובה אני מציע לשנות את ההתייחסות לעובדים לא ככפיפים אלא כשותפים.

הכלים ליצירת שיתוף עובדים בארגון והיתרונות לכך:

ברשימה אחרת תיארתי אילו רמות שותפות ניתן ליצור בארגון- מרמה של ניתוק וחוסר שיתוף ועד רמה של ארגון המתנהל כקהילה, ולרשימה זו גם צירפתי את הדוגמא של בן אנד ג'ריס לחברה שמשתפת את עובדיה, לכך ניתן להוסיף גם חברות אחרות כגון חברת אספקת העגבניות הגדולה בארצות הברית, מומלץ להכיר חברה זו מקרוב.

הנה למשל הדוגמא שכתבתי בעבר על סודה סטרים והיכולת של המנכ"ל לרתום את כל השותפים לטובת הארגון וההצלחה הגדולה שנבעה מכך. דוגמאות נוספות שכתבתי בעבר בבלוג ממחישות את היתרונות בחשיבה כזו.

אני מתקשה לראות מצב שבו מנכ"ל סודה סטרים או בן אנד ג'ריס מחרים מכוניות של עובדים כחלק ממאבק ההתארגנות, כפי שעשתה הנהלת פלאפון (ראו קישור כאן)

מימד השותפות הינו חלק מרכזי בתפיסת הניהול ההומני, פסק הדין בעניין פלאפון רק ממחיש כי גם החוק מכיר בשינויים שחלים בשנים אלו בעניין הניהול והעבודה המאורגנת ותפיסת המהות של ארגון, אשר אינו רק נועד למימוש רווחים אלא למטרה של ערכים משותפים, פנימה, אל תוך הארגון, כמו שהתמקדתי ברשימה זו, וכן החוצה, אל קהל הלקוחות, כפי שכתבתי במאמרים קודמים.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s