עסקים חברתיים- כששורות הרווח העסקית והחברתית נפגשות

האבולוציה של עסקים ונתינה הולידה את רעיון העסקים החברתיים.

עסק חברתי אינו רעיון חדש, למעשה עסקים חברתיים בעולם קיימים כבר משנות השמונים של המאה העשרים, אולם המהפך המחשבתי העולמי של השנתיים האחרונות יצר תנאים טובים יותר להבשלת הרעיון ולהפיכתו למילה האחרונה בניהול ויצירת עסקים.

אז מה השתנה?

כתבתי כאן ברשימה קודמת על המעבר מערכים כלכליים לערכים משותפים, מטבע לשון שתווה פרופ' מייקל פורטר, אשר הצליח לבטא היטב את השינוי והתפיסה הכלכלית של "מהו עסק?"

על פי פורטר, וכך גם עסקים חברתיים, עסק שפועל נכון הוא זה שמחזיק שורת רווח כפולה (או משולשת): שורת רווח פיננסית ושורת רווח חברתית (ושורת רווח סביבתית). באנגלית מגדירים זאת כך The 3-P bottom-line: People, Planet, Profit .

כלומר, שינוי בתפיסת האחריות החברתית והסביבתית. עסק "רגיל" פועל ליישום ערכים כלכליים בליבת העשייה, אולם מוסיף לעצמו גם נתח של עשייה חברתית/סביבתית המתבצעת בהלימה עם עסקי הליבה.

עסק חברתי הופך את האחריות החברתית או סביבתית לדבר עצמו- לליבת העשייה. וכפי שפורטר המשיג זאת- מעבר לערכים משותפים.

ראו בקישור כאן, מתוך אתר בית הספר לעסקים חברתיים, דוגמאות לעסקים חברתיים הפועלים בארץ. עסקים שפועלים כמו עמותות אולם מרוויחות כמו עסקים. שילוב של הומניות ויזמות.

בית ספר לעסקים חברתיים?

בוודאי, משום שבתי הספר הקיימים היום באוניברסיטאות ובמכללות מייצאים בוגרים לפי שיטת הכלכלה של המאה העשרים, אפילו, יש לומר, הטיילוריסטית, של ניצול משאבים (גם בני אדם הם משאב) ושל תפיסת עולם קפיטליסטית דורסנית. רק לאחרונה החלו שם לחייב את לומדי הניהול בקורסי אתיקה, אולם החשיבה של כלכלה חברתית ויצירת עסקים חברתיים עדיין רחוקה מאוד.

על כן דרושה מנהיגות יזמית אחרת, כזו שתציע winwin- גם מימוש האחריות החברתית וגם הצלחה כלכלית בליבת העשייה.

אין ספק שעסק חברתי יכול לממש את עצמו רק אם ינוהל בדרך הומנית, כזו שתואמת את הרעיונות הערכיים של היזמות העסקית. אולם כאן נשאלות שתי שאלות:

  1. האם יזמים של עסקים חברתיים יודעים לנהל באותה מחויבות הומנית כמו היזמות עצמה?

  2. האם עסקים "רגילים" יכולים להפוך לעסקים חברתיים?

לשאלה הראשונה, התשובה תהיה שניהול עסק חברתי דורש הכרה וידיעה של ניהול הומני. אין די רק ברעיון שעושה טוב לחברה אלא נדרשת גם יכולת ניהולית שממצה את הפוטנציאל של הקשר בין יזמות וערכים, בין עסקים וחברה. עליו לתרגם את רעיון השליחות לעשייה יומיומית פנימה- כלפי העובדים, והחוצה- כלפי הלקוחות. עליו לנהל בהלימה ערכית את הרעיון שהוביל אותו, החל מגיוס האנשים המתאימים, דרך ההתייחסות היומיומית לאתגרים של ניהול עסק ועד למימוש הפוטנציאל של היזמות.

יזם אשר יתנהל על פי תפיסת הניהול ההישגי או הניהול הרזה– לא יצליח ליישם את הרעיון של ערך משותף או עסק חברתי, יהיה זה מפח נפש לו ולכל אלו שסובבים אותו.

לגבי השאלה השניה, התשובה ברוב המקרים היא חיובית. כן, כמעט כל עסק רגיל יכול להיות עסק חברתי. ממש כמו התהליך האבלוציוני של חשיבה על שורת רווח ושורת אחריות חברתית, תהליך אשר יצר עשיית ליבה וזרוע חברתית/סביבתית, כך גם עסקים יכולים, בהדרגה, להפוך את העשיה החברתית/סביבתית שלהם לליבת העסקים עצמה.

כדי שכך יהיה, ראשית צריך לשנות גישה לגבי מהי מטרת עסק. ברגע שהרווח אינו חזות הכל, אלא רק אחד משתי השורות התחתונות- כבר יתרחש שינוי בחשיבה, אולם ברור שכדי להיות עסק חברתי הדרך ארוכה. כדי לעשות שינוי חשיבתי צריך לנהל אחרת, צריך לעבור מניהול הישגי (של ניצול משאבים ויעילות) לניהול הומני (שליחות והצלחה לאורך זמן). התחייבות לניהול הומני היא צעד מכריע וחשוב בדרך להפיכת העסק הרגיל לעסק חברתי.

כבר היום ישנם עסקים שקרובים מאוד להגדרת עסק חברתי אולם הם אינם יודעים להמשיג זאת משום שדרך החשיבה המערבית עדיין קיימת בהם, הניהול ההומני ממשיג ומפתח את תפיסות אלו למיצוי המהלכים ולהלימה בין הערכים והיזמות. ברשימות הקודמות בבלוג הראתי דוגמאות לכמה עסקים כאלו. אחת החברות בארץ שלדעתי כבר ממש נמצאת שם, למרות שהיא לא קוראת לעצמה עסק חברתי, היא חברת שורש. יוקי גיל, מייסד החברה אומר "יש כאן מודל חדש פורץ דרך, סוג חדש של פילנטרופיה". אמירה זו נובעת מצניעות, משום שלא מדובר כאן בעוד יחסי ציבור או חשיבה אסטרטגית להעצמת המותג באמצעות אחריות חברתית, אלא בעשייה שכל כולה למען החברה והסביבה.

ראו כאן סרטונים אודות שורש ועשייתה שראויה להיקרא "עסק חברתי".

 

 

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s