האתגר שיבוא- והוא יבוא…

התמודדות עם אתגרים

"אני אומר לאנשי העסקים: אתם צריכים ליצור עסק שבעצם היותו עושה טוב לחברה" ריצ'ארד ברנסון

2012 עומדת להיות שנה של אתגרים כלכליים, לפי תחזיות רבות, כאן למשל תוכלו לקרוא את התחזית של הארי דנט, אשר אומר : "שנת 2012 תהיה שנת מגה מיתון", והוא לא היחידי שאומר זאת.

לכן עומדת השאלה באופן ספציפי על 2012 אולם גם באופן כללי- מהם הכלים הניהוליים שיעזרו להתמודד עם אתגרים בעתיד?

הדרך הטובה ביותר לכיבוי שריפה- היא מניעתה

כמו ברפואה ובמחלות של בני אדם, כך גם בארגונים, יש לפעול רפואה מונעת ליצירת אושר באורח החיים כדי להתגבר על אתגרים בעתיד.

רפואה מונעת היא דרך חיים, וכך גם בעסקים, כדי להתמודד עם אתגרים  יש לנהל ביום יום היציב והמעורר תקווה, ניהול מונע.

במשך רשימות רבות של הבלוג אודות הניהול ההומני, המאמרים התמקדו ביתרונות של הניהול ההומני שעוזרים לממש את הפוטנציאל הארגוני ולשגשוגו, אולם על דרך המניעה, ניתן לומר שהניהול ההומני הינה שיטת ניהול שמבטיחה זיהוי של אתגרים והתמודדות טובה עמם כשהאתגר בפתח.

דווקא כשיש אתגר חדש, יתרונות הניהול ההומני עולים ובולטים, מי שמשקיע כל העת בשותפים שלו, מי שדובר בשפה ערכית אתית-חברתית, מי שיש לו תחושה של שליחות וחזון שבא לבצע את שליחות זו, מראש מפחית גורמי כעס, חרדה, התמרמרות מצד מחזיקי העניין השונים וממתג אותו כארגון שאפשר לסמוך עליו.

סר ריצ'ארד ברנסון

סר ריצ'ארד ברנסון בנה בתפיסה זו את האימפריה הרב זרועית שלו שנקראת "Virgin", הציטוט שבפתיח שייך לו, והנה מספר ציטוטים נוספים:

היחס לעובדים: "החברות שלנו הם חלק מהמשפחה ולא היררכיה .חברות הבת מוסמכות לנהל את ענייניהם, אך החברות עוזרות אחת לשניה, לעתים קרובות, הפתרונות לבעיות מגיעות מתוך הקבוצה. במובן מסוים אנחנו קהילה, עם רעיונות, ערכים, אינטרסים ומטרות משותפות."

רעיון השליחות (מתוך אחת מחברות הקבוצה בדרום אפריקה):

"השליחות שלנו היא ליצור שינוי חיובי בחיי האנשים, משום שחיים הם מהנים יותר בתזוזה, בעזרת 92 מרכזי נופש ורבים נוספים בעתיד אנו מצליחים לגרום לאנשים לזוז ולהרגיש נפלא בכל רחבי דרום אפריקה"

במשך ארבעה עשורים של פעילות ענפה בתחומים רבים (מוזיקה, תעופה, נופש ועוד רבים) התווה ברנסון קו של ניהול הומני אשר בבסיסו ערכים הומניים אוניברסאליים הן כלפי פנים הארגון והן כלפי חוץ- ללקוחות, למתחרים, לספקים וכד'.

שיטת ניהול זו, כפי שציינתי, מעבר להיותה מחוללת פריצות דרך ואטרקטיביות, היא מזהה את האתגרים משום שהיא נשענת על ערכים חיוביים אוניברסאליים ומיישמת אותם.

ואז, כאשר בכל זאת מגיע האתגר, גם בארגונים מסוג זה, ההתמודדות עם הצורך בשינויים הופכת להיות קלה יותר ובמקום צונאמי שמזעזע בגליו את הארגון, מגיע גל שהופך כמה דברים אולם לא מביא לנזקים רבים,ואולי אף להיפך- הוא משפר את הארגון והופך אותו לטוב יותר.

כך למשל טען גיל שוויד, מנכ"ל צ'ק פוינט, שגם בשעת המשבר של שנת 2009, לא פוטרו עובדים, אלא ידעו לשמור עליהם בזמנים הקשים והרוויחו מהם נאמנות לאחר הגלים הסוערים.

בחברת התעופה של וירג'ין קרה משבר חמור בעקבות הפיגוע במגדלי התאומים והמשבר הגדול של התעופה שבא אחריו. לא היה מנוס מלצמצם בכוח אדם. ברנסון מספר לאילנה דיין (ראו קטע מתוך הראיון) במסגרת כנס בזק אקספו שנערך לאחרונה בישראל, כיצד התמודדו שם עם המשבר.

תחילה ביקשו מאנשים להתנדב ולצאת לחופשה של שנה. ברנסון מספר שהופתע לראות ידיים מורמות להסכמה. כמו כן ביקשה ההנהלה מתנדבים שמוכנים להפחית באחוז המשרה שלהם- וגם אז הורמו ידיים. ההסכמה היא פרי עמל של ניהול הומני. כי רק במקום שבו עובד מרגיש שהחברה שהוא עובד בה היא כמו קהילה עבורו, הוא יהיה מוכן להתנדב עבורה, על חשבונו. ויותר מכך- וירג'ין תעופה נאלצה לבסוף לפטר מספר מאנשיה אולם לאחר התייצבותה מחדש – כל העובדים שפוטרו- היו הראשונים להיקלט בחזרה בחברה.

כך עברה החברה את האתגר- במקום צונאמי, גל קטן.

המסקנה מהנאמר לגבי רכישת כלים להתמודדות עם אתגרים היא שאין פתרונות קסם. מנהל לא יכול להיות קוסם, הוא חייב להיות אמין, שותף, פרטנר אמיתי שניתן לסמוך עליו. והוא צריך לעשות זאת בזמן אמת- כשהכל עובד כשורה, ולא בזמן משבר.

הסתכלו על וירג'ין ושאלו את עצמכםהאם גם אתם מונעים מתוך ערכי שליחות? האם גם העסק שלכם, ביסודו הינו למטרת עשיית טוב לחברה ולסביבה? האם אתם באמת מעצימים את העובדים שלכם, עד לרמת שותפות? האם גם אצלכם יסכימו העובדים מרצון לקחת חל"ת לשנה או לרדת באחוזי המשרה?

אם כל התשובות לשאלות האלו הן כן, סימן שתדעו להתמודד עם האתגר שיבוא – והוא יבוא.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s