4 אתגרים בדרך לניהול הומני

הניהול ההומני מציג שיטת ניהול מתקדמת ואבולוציונית על פני הניהול ההישגי, כפי שמפורט ברשימות בבלוג, אולם צריך לעצור רגע ולשאול- אם זו שיטה כל כך טובה ואם אנחנו נותנים קרדיט על כך שאנשים הם חכמים ומעוניינים ביישום של תוכן מתקדם, אז מדוע אין הרבה מנהלים שמאמצים את השיטה הזו?

בשתי הרשימות הקרובות אתמקד בנושא הזה. הרשימה הזו תעלה את הסיבות המרכזיות לחסמים/אתגרים ליישום הניהול ההומני וברשימה הבאה נתאר דרכים להתמודדות עם אתגרים אלו באמצעות דוגמא של אחת מהחברות הישראליות המפתיעות של השנים האחרונות.

  1. אי אמונה במשוואה שערכים ואתיקה טובים לעסקים:

יש הטוענים כי אתיקה ועסקים הינם אוקסימורון, כרוצים לומר שאם בעל עסק לוקח על עצמו מחויבויות אתיות, אזי הוא נאיבי והתנהגות זו תוביל אותו להפסד ברווחים ולאי הצלחה כלכלית.

דוגמא קיצונית לכך (קיצונית משום שהדוברת מתגאה באמירתם), היא עו"ד תמי אולמן אשר אומרת בראיון לגלובס: "רוב התיקים שלי הם תיקים קשים, תיקי רצח, אונס קשה וכדומה, ואני לא נכנסת לדילמות המוסריות, את המוסר אני משאירה בבית. אני יודעת שכשקליינט בא אליי הוא צריך את הייצוג שלי, כמו שהוא בא לרופא."

מדבריה של אולמן, עולה כי אם היא היתה לוקחת את המוסר איתה לעבודה, היה עליה להפסיד תיקים או אפילו לא לעבוד בעבודה הזו.

נכון שמדובר בדילמה מוסרית בהקשר המיוחד בעבודת עו"ד פלילי, אולם גם שם הטענה תהיה זהה: מוסריות ואתיקה לא רק שלא פוגעים בעסקים אלא יוצרים ערך מוסף ויתרון איכותי ומקצועי לאורך זמן. דוגמאות לכך מפוזרות ברשימות אחרות בבלוג אולם מי שלא מאמין בזה, גם אם יביאו לו אלף דוגמאות שאתיקה טובה לעסקים- הוא לא ישתכנע. מנהל הומני חייב להאמין במשוואה זו וליישמה בכל חלקי הארגון וזהו האתגר הראשון שעומד בפניו, כי לא מספיק שאתה מאמין בזה, אלא עליך לגרום לכך שכל הארגון יאמין לזה.

  1. אינטרסים פוליטיים של כוח וכבוד:

אחד הכללים שביקשו ללמד אותי עוד בתחילת דרכי כעובד היה שאם יש לי רעיון, הוא יצליח רק אם אגרום למנהל שלי לחשוב שהוא יזם אותו. משום שמנהל ממוצע רוצה את הקרדיט לעצמו כדי לשמר את כוחו ולכן הוא לא יאהב לשמוע שהמנכ"ל התלהב מרעיון של מישהו שעובד תחתיו.

בארגונים רבים תפיסת הניהול הינה דומה- הכוח של המנהל  להניע דברים הינו מתוך סמכות התפקיד ולאו דווקא מתוך יכולת מקצועית. כמה מקרים שמעתם על עובד שקיבל קידום והפך למנהל בזכות רעיונות שהציע והתקבלו על ידי ההנהלה? הרי זו עקיפת סמכות ושמיטת הקרקע מתפיסת ההיררכיה הניהולית והקידום במעלה הדרגות. מנהל הומני שואף לפתח חשיבה יצירתית בקרב העובדים תחתיו, לעודד אותם לרעיונות חדשים, לחדשנות. משום שמנהל הומני בטוח ביכולות שלו שעל בסיס רעיון זה גם הוא בעצמו יוכל להתקדם כלפי מעלה. האתגר הוא לא להיות רק כזה, אלא לגרום לכך שהארגון יחשוב כך ויאפשר דמוקרטיזציה שבו כל אחד יכול להוכיח את עצמו ולהיות מנהל בזכות כישוריו. מקום שמעריך את מי שטוב ולא את מי שמקושר ברשת פוליטית. כיום זהו אחד האתגרים המרכזיים ביישום הניהול ההומני.

  1. שמרנות ונרטיב מוטעה:

הניהול ההומני מביא עימו סגנון חדש של ניהול: שליחות, ערכים, חזון משותף, הגשמת חלומות במסגרת העבודה, פסיכולוגיה חיובית וכד'. אלו לא דברים שנלמדים בתואר במנהל עסקים (לצערי) ואלו לא דברים שמנהלים חוו בניסיון האישי עד שהגיעו לשלב הניהול ולכן הם לומדים לפעול ולנהל כפי שעשו "אבותיהם". הם שבויים בקונספט ניהולי ובנרטיב מוטעה של מיהו מנהל ומהי הצלחה ניהולית. הניהול ההומני הוא פורץ דרך, מרענן דרכי חשיבה ניהוליות (כמו למשל תפיסת ה 80/20 של גוגל) ומחייב שותפים לרעיונות אלו. להיות בעל חשיבה פורצת זה לא מספיק, יש לגרום לכך שיהיו לך שותפים שיסכימו לשתף פעולה בהליכה בדרך זו, אתגר קשה למימוש.

  1. בריחה מאחריות:

הניהול ההומני מבקש מחויבות לאחריות מכולם. יש אנשים שממש לא יאהבו את הרעיון שמלהיב את המנהל ההומני- לאפשר יצירתיות וחדשנות, אלא להיפך- חשיבה זו רק מלחיצה אותם משום שהם רוצים בסך הכל מקום עבודה שבו הם נותנים את הידע שלהם ובתמורה העבודה מספקת את השכר למחייה. נוח להם שמחליטים בשבילם, מורידים פקודות וקובעים את מסגרת העסקתם. הצורך לצאת מהקופסא אולי מלהיב יזמים ומנהלים הומנים אך גורם לחרדה אצל רבים אחרים. על כן לא מספיק להיות יצירתי ולאפשר יצירתיות- האתגר הוא לגרום לאחרים לרצות בזה ולראות את הפוטנציאל העצום והמרגש שבזה.

ארבעת אתגרים/חסמים אלו גורמים לכך שהניהול ההישגי-מסורתי עדיין נותר בעינו, בשדרוגים כאלו ואחרים, אולם הקפיצה הניהולית המתקדמת שמציע הניהול ההומני אינו מתאפשר משתי סיבות מרכזיות:

ראשית, יש אנשים שהם בעצמם לא בנויים להיות מנהלים הומניים, שנית, האתגר הגדול הוא לגרום לכך שבארגון ישנו דפוסי חשיבה ועבודה המוטמעים חזק בתודעה, אשר מונעים גם ממנהל הומני להביא את עצמו לידי ביטוי.

ברשימה הבאה אתאר את הדרכים להתמודדות עם הסוג השני של האתגרים, אלו שפירטתי אותם לעיל.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s