כיצד ניתן להפוך את ערך השליחות לאמיתי?

אחת הדרכים שאפרט ברשימה זו, הינה התייחסות מרעננת אל בעלי העניין, מלבד בעלי המניות.

לעומת הניהול ההישגי שהתמקד בבעלי המניות והשאת רווחים אליהם לאורך זמן, הניהול ההומני מבקש לפתוח את המטרות למעגלים רחבים יותר של בעלי עניין– בין אם הם בתוך הארגון ובין אם מחוצה לו. גישה זו מאפשרת התייחסות אמיתית למטרות העל של הארגון, הרבה מעבר לרווחים, ובבסיסו רעיון השליחות והחזון הפועל ממנו.

השליחות, כפי שכתבתי ברשימה הקודמת, היא הגדרה של המעשה החשוב שאנו רוצים להשיג עבור החברה בכלל, ואילו החזון הפועל ממנה מנוסח פנימה- אל תוך הארגון כדי להוביל את אנשיה בהתלהבות למימוש הישגים וליצור יתרון תחרותי לאורך זמן, וכן, גם לעשיית רווח.

ברשימה זו אפרט על שתי גישות התייחסות לבעלי העניין וליישום השליחות.

הדוגמא הראשונה הינה של חברת ג'ונסון את ג'ונסון. השליחות שלה אינה מדברת על רווחים לבעלי המניות, אלא על מעשים לטובת החברה:

"אנו שמחים על כך שיש לנו את האפשרות לעזור למליוני אנשים להיות ולהישאר בריאים למשך כבר יותר ממאה שנה, יותר מכך אנו תורמים להגדרה מחודשת של מהם חיים בריאים ומלאים מדי יום."

כלומר, השליחות הינה מוגדרת כעזרה ותרומה, במקרה הזה, להיות יותר בריאים. כפועל יוצא מהשליחות נגזר החזון והמטרות של הארגון- המופנים פנימה אל תוך העשייה ליצירת יתרון תחרותי לאורך זמן.

כדי לגרום לכל עובדי החברה להרגיש בשליחות, קבעו בג'ונסון את ג'ונסון מדרג של מטרות, אשר האחרונה שבהן היא דווקא- הרווח.

רוברט ג'ונסון, מייסד חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון, ניסח "אני מאמין" תפיסת העולם של גונסון את גונסון המציב במקום הראשון כמטרה עליונה את האחריות ללקוחות, במקום השני נמצאת האחריות לעובדים, אחריה האחריות לקהילה, ורק במקום האחרון – אחריות כלפי בעלי-המניות (כלומר, עשיית רווח). 

הקפדה על איכות מוצרים גבוהה והבטחת שירות מהיר ואמין ללקוחות (מפיצים וצרכנים) מחזקת את נאמנותם לחברה ומספקת הצדקה לקביעת מחירי פרמיום מחוץ לתחרות.  דאגה לעובדים מסייעת לדרבונם, להגדלת יעילותם ולהגברת הפריון.  דאגה לקהילה תורמת ליחסי הציבור, וכל אלה מביאים מאליהם להשגת המטרה האחרונה בתור- הרווח של בעלי-המניות.

עשייה זו אשר באה מהדרגים הבכירים של ההנהלה, מממשת את תחושת השליחות לאורך זמן אצל שותפיהם לעשייה בארגון, יוצרת התלהבות ורצון לחדש (כי מי לא בעד המסר של בריאות לכולם?), וכך נוצרת קבוצה מנצחת, אשר מרגישה גם כלפי  פנים וגם כלפי חוץ את רעיון השליחות ואת תחושת הקהילה שמובילה לרגש של שייכות וגאווה להיות שייכים לארגון כזה.

חשיבה אחרת למימוש רעיון השליחות לקוחה מחברת שילב הישראלית, אשר נוסדה מתוך רעיון של שליחות- "הרצון להיטיב, להקל ולשפר את איכות החיים של הורים". איציק אורן, מייסד שילב, כתב בספרו "בוער בעצמותיי":

"היום, במבט ארוך לאחור, אני אומר בוודאות- הכסף מעולם לא היה המנוע שהניע אותנו. נכון, הכסף חשוב לצמיחה, הוא הדם הזורם בעורקיו של עסק בריא- אבל הוא לא היה, ואינו, חזות הכל. מה שהניע אותנו באופן עמוק, מהותי ואמיתי, לאורך כל הדרך הייתה שליחות. שליחות הבנויה על ערכים. הערכים בשילב הם מהות ולא רק מילה יפה"

כדי ליישם את השליחות כמעשה מהותי ולא רק כסיסמא, שילב בנו מערכת יחסים מיוחדת עם בעלי העניין, אשר אינה בנויה כהיררכיה לפי המודל של ג'ונסון את ג'ונסון, אלא מתיחת מושג "הלקוח":

"את מושג הלקוח הרחבנו ומתחנו לכל הכיוונים, לא רק מי שרוכש את מוצרינו נחשב ללקוח בעינינו. גם עובדינו הם לקוחותינו, וכן גם ספקינו. שביעות הרצון של עובדינו חשובה לנו לא פחות משביעות רצונם של לקוחותינו. יחסנו אל העובדים מושתת על אהדה, הקשבה ועניין עמוק… גם הספקים הם בעינינו שותפים. אנו מכבדים כל החלטה שהבטחנו להם, גם הבנקים נחשבים בעינינו לספקים"

ההתייחסות לכל בעלי העניין כלקוחות היא תפישה המאפשרת מימוש רעיון השליחות, מסר שמועבר היטב לכל עובדי החברה, ולא תפישה המתמקדת רק במעשים שמכוונים לרווח באופן ישיר לבעלים או לבעלי המניות.

הן גישת ג'ונסון את ג'ונסון, והן גישת שילב לבעלי העניין, הן גישות שצמחו בצורה אותנטית מתוך רעיון של הקמת עסק מתוך שליחות ורצון לעזור או להיטיב עם אנשים. לא היה כאן מהלך אסטרטגי למקסום רווח שיצר את ההתייחסות הזו לבעלי העניין, אלא הרעיון החזק והערכי של שליחות בנה מערכת מיוחדת של יחסים כוללים עם כל מי שבא במגע עם הארגון שלהם כדי למקסם את רעיון השליחות ולהפנים אותו כלפי פנים הארגון ומחוצה לו.

הגישה הרואה רק את בעלי המניות היא תוצר של ניהול הישגי המבוסס על הרעיון של הקמת עסק למטרות רווח בלבד. הטענה שלי, המבוססת על הצלחות רבות של עסקים, כי ניהול הומני הפועל מתוך תחושת שליחות, היא שיטת ניהול מתקדמת אשר יש בה, בין היתר, חשיבה מחודשת כלפי בעלי העניין השונים, ליישום ומימוש השליחות המובילה את הארגון למיצוי הפוטנציאל שלו ולהיותו מוביל לאורך זמן.

Advertisements

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s