שליחות ורווח, בעלי עניין ובעלי מניות

מה המטרה של העסק? שאלת בסיס בניהול בכלל ובניהול ההומני בפרט.

מצד אחד- עומדת התפיסה של "השורה התחתונה", כלומר, המנהל אחראי ליצור רווח לבעלי המניות (או הבעלים) ועל פי קריטריון זה הוא נמדד בהצלחתו או אי הצלחתו.

מצד שני- עומדת התפיסה של "השורה התחתונה המשולשת", אשר בה ישנם שלושה קריטריונים להצלחה- הרווח, התועלת החברתית והסביבתית, במילים אחרות- אחריות תאגידית. יוצא מתפיסה זו כי המנהל אינו מתרכז רק בבעלי המניות אלא בכלל בעלי העניין– הם כל האנשים, הארגונים, הקבוצות והגופים שמשפיעים על פעילותו של ארגון או מושפעים ממנה, למשל לקוחות, ספקים, נותני חסות, קהילה מקומית ועוד.

אולם ברוב החברות קיים פער (ואולי אף כשל לוגי) בין ההכרזה על ארגון המנוהל בתפיסה של אחריות תאגידית לבין הנעשה בפועל.

תפקידו של המנהל ההומני הינו לצמצם את הפער הזה ולהוביל ארגון ליצירת הצלחה רחבה מול כל בעלי העניין.

ברשימה זו אציע את הדרך שבה אני רואה את יישום מודל האחריות התאגידית, כחלק מתפיסת הניהול ההומני באמצעות ניסוח והטמעה של רעיון השליחות.

שליחות

בפוסטים הראשונים כתבתי על הצורך להגדיר חזון הומני, (חזון משותף לכל שותפי הארגון) אולם אין די בכך. הרעיון של חזון ככלי ניהולי, נבע מתוך התפיסה של ההישגיות והחשיבה של הניהול היעיל במאה ה- 20. החזון הוא גולת הכותרת של שכלול הניהול ההישגי, משום שהוא מהווה כלי הנעה מצוין של עובדי החברה למען מטרה נעלה משותפת של הארגון בו הם עובדים. כיום, כל חברה המכבדת את עצמה, כבר ניסחה חזון ופועלת לאורו (במידה מוצלחת כזו או אחרת), אולם עדיין, החזון, מהווה כלי למימוש והעצמת השורה התחתונה- הרווח וההישגיות.

השליחות נכנסת לתמונה ככלי על, אשר יאפשר מימוש גם של השורה התחתונה- הרווח (ומכאן מימוש החזון) וגם מימוש של מטרות חברתיות וסביבתיות.

אני טוען כי כל ארגון חייב לנסח את השליחות שלו, את העשייה הנעלה החשובה לטובת האחר, בשונה מחזון המנוסח למטרה נעלה עבור הארגון עצמו. שליחות היא עשייה, אשר בדרך כלל נתפסת כמעשה ערכי והתנדבותי אשר מתאימה למקומות כמו הסוכנות היהודית או עמותות שפועלות למען מטרה חברתית או סביבתית, אולם לא מתאימה לעולם העסקים.

כמובן שתפיסה זו אינה נכונה, לא רק זאת, אלא שבסופו של דבר השליחות מובילה להעצמת השורה התחתונה ההישגית. אותו הדבר ניתן לומר על האתיקה ויישומה, אשר אינה שמורה רק לתמימים, אלא כבר הוכח שהיא תורמת לרווח וכן לגבי קריאה לארגון – קהילה מנצחת, אשר אינה שמורה רק למושב שיתופי אלא למודל עסקי הומני מצליח.

ברגע ששליחות היא גם רווחית- אזי נוצר מצב קלאסי של מנצח-מנצח (winwin) גם בעלי המניות וגם בעלי העניין יוצאים נשכרים מפעילות הארגון.

חברת הביטוח הענקית State Farm, אשר דורגה בשנת 2010 במקום ה 34 מתוך 500 החברות הרווחיות באמריקה  ( Fortune 500), היא דוגמא טובה לרעיון השליחות ושל החזון הנובע ממנה.

"המשימה שלנו היא לעזור לאנשים לנהל את הסיכונים של חיי היומיום, לעזור להם להתאושש מהבלתי צפוי, ולממש את חלומותיהם. אנחנו מובילים את העסק שלנו שיהיה כמו שכן טוב. ההצלחה שלנו בנויה על בסיס של ערכים משותפים – שירות איכותי ומערכות יחסים, אמון הדדי, יושר וחוסן פיננסי.

החזון שלנו לעתיד הוא להיות הבחירה הראשונה הטובה ביותר של הלקוח במוצרים והשירותים שאנו מספקים. אנו נמשיך להנהיג בתעשיית הביטוח ובזירת השירותים הפיננסיים. צרכי הלקוחות שלנו יקבעו את דרכנו. הערכים שלנו ינחו אותנו."

 

פרסומת המעבירה את המסר של השליחות, כחלק מקמפיין בנושא

ניסוח השליחות ב- State Farm כלל לא מדבר על פוליסות ביטוח, אלא על עזרה לאנשים אחרים עד כדי מימוש חלומותיהם. נשמע שאפתני, אך כזו היא שליחות, למען מטרה שאתה מחשיב כנעלה. השליחות אינה נמדדת על פי קריטריונים של רווח, אלא על פי מדדים חברתיים כהגשמת חלומות, השפה אינה עסקית, אלא אנושית, עד כדי כך שהם רואים את התפקיד שלהם כמו שכן טוב שעוזר לשכנו בעת צרה, שיש על מי לסמוך.

החזון הוא פועל יוצא של השליחות ומנוסח היטב על פי כללי הניהול ההישגי אולם מנוע הבעירה הוא השליחות, הזוית האנושית- הומנית היא במרכז ולא הזוית ההישגית- רווחית.

כאשר ארגון פועל היטב ליישום השליחות- הוא מעביר זאת לכל שותפי הארגון כדי שזה יהיה בנשמתם, שמכירת פוליסת ביטוח תגיע ממקום של עזרה לשכן ולא ממקום של סוכן ללקוח.

כמובן שניתן לומר בביקורת שזו מכבסת מילים ואפילו ניצול ציני של ערכים במסווה של פעילות עסקית, אולם מה שיגרום לביטול הביקורת יהיה העשייה בפועל לאורך זמן של הארגון, אשר יוכיח שמטרות הומניות ערכיות אלו אינן סיסמא או מקסום רווחים אלא אמונה פנימית אמיתית המבטאת את רוח הארגון.

איך ניתן להפוך את ערך השליחות לאמיתי? בכך שביום יום ההתייחסות תהיה לכלל בעלי העניין ולא רק לבעלי המניות.

ברשימה הבאה אתאר דוגמאות יישומיות אלו כלפי בעלי העניין השונים.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s