משיחת פידבק לפידוורורד (Feedforward)

"העבר הוא היסטוריה, היום הוא ההווה, מחר הוא הרפתקה"

אחד מכלי הניהול ההומני, הינו שימוש בכלי הפסיכולוגיה החיובית, כפי שכתבתי בעבר. ברשימה זו אסביר כיצד ניתן ליישם את התפיסה המתמקדת בחיוב, באמצעות דוגמא של כלי ניהולי חשוב ומשמעותי- שיחת משוב.

הנה מספר שאלות שמיועדות לעובדים ולמנהלים בכל הדרגות, שזה אומר שאלו שאלות רלוונטיות כמעט לכולם-

  1. מה היתה ההרגשה שלכם כשיצאתם משיחת משוב או הערכה על ידי המנהל שלכם?
  2. נסו לשחזר, במה התמקדה שיחת המשוב? בכשלים שנעשו בעבר או על פתרונות חיובים לעתיד?
  3. בשיחה מול מנהל המשוב, האם ההרגשה היתה שיושב מולכם "מנהל-שופט" או "שותף-מנטור"?
  4. חשבו על התדירות שבה אתם מזומנים למשוב/הערכה. האם תרצו להעלות או להוריד את תדירות מפגשים אלו?

משמעותו הלשונית וכן היישומית של המשוב, (feedback), גם בעברית וגם באנגלית, הינה התמקדות בעבר. בפועל השיחה מתמקדת בניתוח התקלה/קבלת ההחלטות ונסיון ללמוד ממנה לעתיד או במילים אחרות- לייצר ביקורת בונה.

בדרך כלל האדם מקבל המשוב נמצא במקום שבו הוא מרגיש ששופטים אותו, בצדק או שלא בצדק ולכן הוא ינסה להתגונן או לנסות להצדיק את מעשיו, תחושה לא נעימה שקשה להשתחרר ממנה לכל אורך השיחה, לכן גם ההצעות לשיפור בעתיד מתובלות ברוטב חמצמץ.

במקום זה, ניהול הומני מתמקד במשוב לעתיד (בעברית זה נשמע כמו בחזרה לעתיד, אולם באנגלית זה יפה- feedforward).

את הכלי המציא מרשל גולדסמית, וכאן תוכלו לקרוא יותר בהרחבה על הרעיון או תוכלו לראות סרטון המתאר את תפיסת הערכה זו.

הרעיון שעומד בבסיס תפיסת שיחה שכזו, הינה להתמקד בפתרונות עתידיים פרקטיים אל מול ניתוח כשלי עבר. בשיחה המתמקדת בעתיד, התפיסה החיובית, המתמקדת בחוזקות של כל אחד, מובילה את השיחה למקום שבו המנהל הוא סוג של שותף – מנטור, כלומר מישהו שנמצא באותו צד של המתרס, בכיר יותר, המעצים את שותפו, ולא כמנהל-שופט, אשר נמצא מהצד השני ומטיל ביקורת (בונה ככל שתהיה) שיפוטית על הצד השני.

גולדסמית טוען כי לאחר ביצוע שאלונים רבים של אנשים שיצאו מפגישות מסוג זה- דיווחו כי הפגישה היתה מעצימה ומועילה, ואין בכך פליאה, היות וכלי זה מגיע ממקום של פרגון והעצמה.

קחו לדוגמא את רוית, מנהלת משמרת בחברת ציוד מחשבים, אשר היתה חייבת לצאת בזמן לחתונה של חברתה הטובה ללא דיחוי לאחר סיום המשמרת. בשל לחץ הזמנים, נעשתה חפיפה מזורזת למנהל המשמרת שלאחריה, ובחפיפה שכחה להזכיר בקשה מיוחדת של לקוח לשלוח את מחשבו במשלוח שהיה אמור לצאת במשמרת הבאה באותו יום למעבדה הראשית (במקום נוהל רגיל של בדיקה בסניף עצמו ושליחה למחרת במקרה ולא נפתרה הבעיה), למחרת הגיע הלקוח וזעם שהטיפול הדחוף במחשבו לא התבצע.

כיצד צריך דביר, מנהלה, לנהוג? אפשרות ראשונה ברוח הפידבק, הינה לנהל שיחה אשר תתמקד במה שקרה, ההשלכות וההשפעה על האמינות וכד', אולם האם לא יהיה זה בזבוז זמן, שהרי מי מכיר את העובדות טוב יותר מאשר רוית בעצמה? כמובן שגישה זו מובילה את רוית להצטער ולהבטיח שזה לא יקרה שוב, אולם מה הרווח בזה? למסקנה זו רוית בוודאי הגיעה בעצמה.

כעת, בגישת feedforward, השיחה כולה תתמקד בעתיד, דביר יכול לומר משהו בסגנון: "כשהייתי מנהל משמרת נהגתי לבצע חפיפה באמצעות רשימה של נושאים שהיתה לי , כי מי יכול לזכור כל כך הרבה פרטים בחפיפה בעל פה? למעשה, זה יהיה מצוין אם תהיה לנו רשימה של נושאי חפיפה המכסה את כל האפשרויות בזמן המשמרת"

זוהי גישה שונה לחלוטין המזהה את הבעיה כהזדמנות ללמידה ולשיפור, ורוית תצא מהשיחה בהרגשה טובה ותקח על עצמה בשמחה לייצר כלי שיעזור לה במילוי תפקידה. יותר מכך, לאורך זמן מערכת היחסים והמחויבות למנהל ולארגון תגדל משום שהתפיסה היא לאפשר העצמה וגדילה.

אז ישנן סיבות טובות רבות לנסות Feedforward :

  1. השיחה מתנהלת, כאמור, מנקודת מבט חיובית, "כולנו בתוך זה ביחד, אז בואו נעזור זה לזה". זה משנה את כל הדינמיקה של מערכת היחסים.
  2. השיחה מתמקדת בעתיד, ויותר חשוב מכך, במציאת דרכים לייעול, ובסיעור מוחות לרעיונות חדשים ממקום משותף למען מטרה משותפת.
  3. השיחה לא שיפוטית, אלא ממקום של העצמה. 
  4. סוג השיחה מפחית התנגדות משום שהוא לא נתפס כאישי ולכן אנשים פחות מתגוננים כאשר דנים על ביצועים עתידיים.   
  5. זמן השיחה מהיר יותר. ניתוח העבר יכול להילקח זמן רב, כולל אי הסכמות משום שכל אחד רואה דברים אחרת. מדוע להשקיע זמן ואנרגיה על משהו שכולנו לא אוהבים? הרבה יותר מהר ומעורר הינו להתמקד ברעיונות לעתיד.
  6.  העבר הוא היסטוריה, היום הוא ההווה, מחר הוא הרפתקה. אנחנו יכולים רק לשנות התנהגויות שלנו מהיום והלאה. מה הטעם בהתמקדות על כישלונות העבר? האם לא עדיף להתמקד בעתיד שאנחנו רוצים?
  7. רוב האנשים דווקא רוצים להתייעץ ולהיעזר כדי לשפר את ביצועיהם, כלי זה מאפשר זאת.
  8. אווירה של שיחה כזו מובילה לתקשורת טובה יותר וממנה לאמון הדדי ולהעצמה.
מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s